راهنمای خرید داروهای گیاهی برای درمان بیماریها

مقررات بهداشتی و درمانی، تولیدکنندگان را ملزم می‌کنند که در تولید مکمل‌های گیاهی استانداردهای تولید را رعایت کنند، اما تضمینی برای اثربخشی آن‌ها وجود ندارد. پس قبل از خرید داروهای گیاهی بررسی‌های خود را انجام دهید.

گیاهان دارویی اکیناسه برای جلوگیری از سرماخوردگی و جینکو برای بهبود حافظه درمان‌های گیاهی جدیدی نیستند. گیاهان هزاران سال است که برای اهداف دارویی استفاده می‌شوند. اما مکمل‌های گیاهی معمولاً مورد بررسی علمی مشابه داروها قرار نگرفته‌اند و به اندازه داروها تحت نظارت دقیق نیستند. با این حال گیاهان و محصولات گیاهی – از جمله آن‌هایی که برچسب «طبیعی» دارند – می‌توانند تأثیرات زیادی در بدن داشته باشند.

مهم است که قبل از خرید داروهای گیاهی از مزایای بالقوه و عوارض جانبی مکمل‌های گیاهی مطلع شوید. حتما با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر دارویی مصرف می‌کنید، مشکل سلامتی مزمن دارید یا باردار یا در دوران شیردهی به کودک خود هستید.

خرید داروهای گیاهی
گیاهان و محصولات گیاهی – از جمله آن‌هایی که برچسب «طبیعی» دارند – می‌توانند تأثیرات زیادی در بدن داشته باشند.

آیا داروهای گیاهی با مجوز بهداشتی تولید می‎شوند؟

داروهای گیاهی توسط سازمان‎های غذا و داروی کشورهای مختلف نظارت می‌شوند، اما نه به اندازه داروهای تجویزی یا بدون نسخه (OTC). آنها در دسته‌ای به نام مکمل‌های غذایی قرار می‌گیرند. اگر قصد خرید داروهای گیاهی را دارید از نمونه‎هایی استفاده کنید که از وزارت بهداشت و درمان مجوز دارند.

سازندگان مکمل‌های غذایی برای فروش محصولات خود نیازی به تایید سازمان غذا و دارو ندارند، اما باید:

1- اطمینان حاصل کنند که مکمل‌های آنها عاری از آلاینده‌ها و دارای برچسب‌گذاری دقیق محتویات هستند.

2- در تحقیقات و آزمایش‌های بالینی مورد راستی‎آزمایی قرار گرفته باشند.

تولید کنندگان گیاهان دارویی باید از ادعاهای خلاف واقع پرهیز کنند. به عنوان مثال، یک شرکت نمی‌تواند بگوید: «این گیاه بزرگی پروستات را کاهش و تکرر ادرار را به سرعت درمان می‎کند.» بنابراین، از خرید داروهای گیاهی که مجوز وزارت بهداشت را ندارند، خودداری کنید.

مقررات بهداشتی و درمانی تضمین می‌کند که:

1- مکمل‌های گیاهی استانداردهای کیفیت خاصی را داشته باشند.

2- سازمان بهداشت غذا و دارو می‌تواند محصولات خطرناک را از بازار حذف کند.

3- با این حال، قوانین تضمین نمی‌کنند که داروهای گیاهی برای هر کسی بی‌خطر است.

خرید داروهای گیاهی
اطمینان حاصل کنید که مکمل‌های دارویی که تهیه می‌کنید عاری از آلاینده‌ها و دارای برچسب گذاری دقیق هستند.

چه کسانی نباید از داروهای گیاهی استفاده کنند؟

محصولات گیاهی می‌توانند خطرات غیرمنتظره ای داشته باشند زیرا بسیاری از مکمل‌ها حاوی مواد فعالی هستند که اثرات قوی در بدن دارند. به عنوان مثال، مصرف همزمان  چندین داروی گیاهی یا خرید داروهای گیاهی و استفاده از آن‌ها همراه با داروهای تجویزی می‌تواند باعث نتایج مضر و حتی تهدیدکننده زندگی شود.

بسیار مهم است که با پزشک خود در مورد مکمل‌های گیاهی صحبت کنید اگر:

1- شما داروهای شیمیایی مختلفی مصرف می‌کنید. برخی از گیاهان دارویی زمانی که با داروهایی مانند آسپرین، رقیق‌کننده‌های خون و داروهای فشار خون مخلوط شوند، می‌توانند باعث عوارض جانبی جدی شوند.

2- شما باردار هستید یا در حال شیردهی هستید. خرید داروهای گیاهی و استفاده از آن‌ها، حتی اگر برای خود شما بی خطر باشند، ممکن است برای جنین شما مضر باشند.

3- در آستانه انجام عمل جراحی هستید. بسیاری از مکمل‌های گیاهی می‌توانند بر موفقیت جراحی تأثیر بگذارند. بعضی از آنها ممکن است اثربخشی بیهوشی را کاهش دهند یا عوارض خطرناکی مانند خونریزی ایجاد کنند.

4- شما کمتر از 18 سال یا بیشتر از 65 سال دارید. تعداد کمی از داروهای گیاهی روی کودکان آزمایش شده‌اند یا دوزهای بی‌خطری از آنها برای کودکان وجود دارند. بدن افراد مسن ممکن است داروها را به طور متفاوتی متابولیزه کند.

به طور کلی از خرید داروهای گیاهی و استفاده از آن‌ها بدون مشورت با پزشک متخصص طب سنتی پرهیز کنید.

خرید داروهای گیاهی
بسیار مهم است که با پزشک خود در مورد داروهای گیاهی صحبت کنید.

چگونه می‌دانید در داروهای گیاهی چه موادی وجود دارد؟

سازمان غذا و داروی امریکا تولیدکنندگان داروهای گیاهی را ملزم می‌کند تا در برچسب‌های داروهای گیاهی اطلاعات زیر را درج کنند:

    • نام داروی گیاهی؛
    • نام و آدرس سازنده یا توزیع‌کننده؛
    • لیست کامل مواد تشکیل‌دهنده؛
    • اندازه، مقدار و ماده فعال دارویی؛

اگر مطلبی را روی برچسب متوجه نشدید، از پزشک یا داروساز خود بخواهید که توضیح دهد.

یک روش آسان برای مقایسه مواد تشکیل دهنده در محصولات، استفاده از اطلاعات دارویی است که در وب‌سایت بازارچه گیاهی دکتر بانوکا موجود است. می‌توانید محصولات را بر اساس نام تجاری، نوع مصرف، ماده فعال یا سازنده در سایت banukadrug.com جستجو کنید.

خرید داروهای گیاهی
یک روش آسان برای مقایسه مواد تشکیل دهنده در محصولات، استفاده از اطلاعات دارویی است که در وب سایت بازارچه گیاهی دکتر بانوکا موجود است.

چگونه می‌دانید که ادعاهای داروهای گیاهی درست است؟

تولیدکنندگان مکمل‌های گیاهی مسئول هستند تا اطمینان حاصل کنند که ادعاهایی که در مورد محصولات خود ارائه می‎کنند؛ نادرست یا گمراه کننده نبوده و با شواهد کافی پشتیبانی می‌شوند. اما آنها ملزم نیستند که این شواهد را به سازمان غذا و دارو ارائه دهند.

یک مصرف کننده باهوش باشید. برای خرید داروی گیاهی فقط به تبلیغات یک محصول تکیه نکنید. به دنبال اطلاعات عینی و مبتنی بر تحقیق برای ارزیابی ادعاهای یک محصول باشید.

برای دریافت اطلاعات قابل اعتماد در مورد داروهای گیاهی:

از پزشک یا داروساز خود بپرسید. حتی اگر آنها در مورد یک داروی گیاهی خاص اطلاعی نداشته باشند، ممکن است بتوانند شما را با آخرین راهنمایی‌های پزشکی در مورد کاربردها و خطرات آن راهنمایی کنند.

به دنبال نتایج تحقیقات علمی باشید. از اطلاعات سایت‌هایی مانند وب‌سایت بازارچه گیاهی دکتر بانوکا برای خرید داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

با شرکت تولید کننده تماس بگیرید. اگر در مورد یک محصول خاص سؤالی دارید، با سازنده یا توزیع‌کننده آن تماس بگیرید. درخواست صحبت با شخصی را داشته باشید که می‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد، مانند داده‌هایی که شرکت برای اثبات ادعاهای محصول دارد.

خرید داروهای گیاهی
از پزشک یا داروساز خود بپرسید. حتی اگر آنها در مورد یک داروی گیاهی خاص اطلاعی نداشته باشند، ممکن است بتوانند شما را با آخرین راهنمایی‌های پزشکی در مورد کاربردها و خطرات آن راهنمایی کنند.

نکات ایمنی برای استفاده از داروهای گیاهی

اگر بررسی‌های خود را انجام داده‌اید و قصد خرید داروهای گیاهی را دارید، از این نکات اطمینان حاصل کنید:

  • دستورالعمل مصرف را دنبال کنید. دوزهای توصیه شده را حذف نکرده یا بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.
  • وضعیتی که برای شما ایجاد می‌شود را پیگیری کنید. آنچه را که مصرف می‌کنید، مدت زمان آن و تأثیر آن بر روی خودتان را یادداشت کنید. اگر این داروی گیاهی موثر نیست یا اهداف شما را از مصرف آن برآورده نمی‌کند، مصرف آن را متوقف سازید.
  • برند خود را هوشمندانه انتخاب کنید. از برندهایی که توسط منابع مستقل آزمایش شده‌اند، مانند طوبی، نیاک، جالینوس و فراطب International خرید کنید.
  • هشدارها و توصیه‌ها را بررسی کنید. سازمان‌های غذا و دارو عموما فهرستی از این اطلاعات را در سایت خود منتشر می‌کنند.

لازم به ذکر است که استفاده از داروهای گیاهی و طب مکمل بدون تجویز پزشک متخصص مجاز نیست. از طرفی داروهای گیاهی فقط توسط پزشک متخصص طب سنتی تجویز می‌شود.

برای آگاهی از انواع داروهای طب سنتی می‌توانید با کلینیک طب سنتی دکتر سریتا، زیرمجموعه هولدینگ سلامت دکتر بانوکا تماس حاصل فرمایید. این کلینیک مجموعه‌ای حرفه‌ای از پزشکان طب سنتی را گرد هم آورده تا وضعیت سلامت شما را بهبود ببخشند. برای مشاوره در زمینه داروهای گیاهی با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنید.

منبع: mayoclinic.org ؛

/5
440,000
418,000
تومان
/5
300,000
285,000
تومان
/5
115,000
109,000
تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *