9 راهکار طبیعی برای سالم ماندن در زمستان

شاید شما هم فصل زمستان را به عنوان فصلی بشناسید که در آن همواره دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوید و از فعالیت‌های روزمره خود باز می‌مانید. اما جالب است بدانید که اگر راه های سالم ماندن در زمستان را بلد باشید و آن‌ها را به خوبی رعایت کنید می‌توانید در این فصل نیز به راحتی به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید و نگرانی بابت سلامتی خود نداشته باشید.

از آنجایی که برای تغییر یک عادت نیاز به تمرین است، ما کار را برای شما کمی آسان‌تر کرده‌ایم و فهرستی از چند کار که می‌توانید در زمستان آن‌ها را انجام دهید تا مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید و سالم بمانید، تهیه کرده‌ایم.

1-از محصولات فصلی تغذیه کنید

میوه‌ها و سبزیجاتی که به طور طبیعی و ارگانیک رشد کرده‌اند، بیشترین مقدار مواد مغذی را دارند.

محققان از طریق مطالعات انجام شده بر روی محصولات سوپرمارکتی دریافته‌اند که بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات چهار روز پس از برداشت تا 80 درصد از مقدار مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

خرید محصولات محلی و فصلی، علاوه بر داشتن مواد مغذی بیشتر، هزینه کمتری هم دارد.

سالم ماندن در زمستان
میوه‌ها و سبزیجاتی که به طور طبیعی رشد کرده‌اند، بیشترین مقدار مواد مغذی را دارند.

2-مقدار زیادی ویتامین C دریافت کنید.

استرس و بیماری‌های زمینه‌ای، بدن را مستعد بیماری‌های فصلی می‌کند. برای سالم ماندن در زمستان بهتر است از مواد غذایی مغذی استفاده کنیم و ویتامین‌های کافی را به بدن خود برسانیم. این کار به  تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌ها در فصل سرما کمک می‌کند و به سیستم ایمنی بدن اجازه می‌دهد با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله کند.

طبیعت در این مورد بسیار هوشمندانه عمل می‌کند. میوه‌هایی که در طول فصل زمستان رشد می‌کنند، مانند کیوی، پرتقال و نارنگی همگی سرشار از ویتامین C هستند.

تحقیقات نشان داده که ویتامین C تولید آنتی‌بادی را افزایش می‌دهد. آنتی‌بادی‌ها مولکول‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن برای دفاع در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها به آن‌ها نیاز دارد و شما را از سرماخوردگی دور نگه می‌دارند.

سالم ماندن در زمستان
مصرف منظم و مداوم ویتامین C مانع از بیمار شدن ما در فصول سرد سال می‌شود.

3-غذاهای گرم بیشتری بخورید

در ماه‌های سردتر، بهتر است به سیستم گوارش خود کمی استراحت دهیم و از سبزیجات خام و سالادهایی که طبع سرد دارند کمتر استفاده کنید.

با بخارپز کردن، تفت دادن سبزیجات یا پختن آن‌ها می‌توانید به دستگاه گوارش خود برای هضم این مواد کمک کنید. همچنین می‌توانید سبزیجات را در غذاهایی مانند سوپ و خورشت اضافه کرده یا در دستگاه آرام‌پز قرار دهید تا ضمن حفظ خواص آن، رطوبت و گرمای معده و دستگاه گوارش برهم نخورد.

سالم ماندن در زمستان
استفاده از غذاهای گرم در فصول سرد سال به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

4-ادویه‌ها و گیاهان دارویی گرم را فراموش نکنید

ادویه‌ها و گیاهان دارویی که گردش خون را تحریک می‌کنند، خون را به سطح پوست می‌آورند و بدن را گرم می‌کنند، به عنوان ادویه‌ها یا داروهای گرم شناخته می‌شوند.

جالب است بدانید که در طب سنتی چینی، غذاها بر اساس تاثیر آن‌ها بر انرژی بدن طبقه‌بندی می‌کنند.

در ادامه تعدادی از ادویه‌ها و گیاهان دارویی گرم که می‌توان برای پیشگیری از بیماری‌ها در زمستان استفاده کرد، را نام برده‌ایم:

  • دارچین
  • هل
  • زردچوبه
  • زنجبیل
  • جوز هندی
  • سیر
  • میخک
  • فلفل سیاه
  • فلفل قرمز هندی

این ادویه‌ها برای گرم کردن شما در روزهای سرد زمستان فوق‌العاده‌اند، مقدار زیادی مواد مغذی دارند، به هضم غذا کمک کرده، قند خون را تنظیم می‌کنند، مواد معدنی شما را تامین می‌کنند و به طور کلی به سالم ماندن در زمستان کمک می‌کنند.

سالم ماندن در زمستان
ادویه‌ها و گیاهان دارویی که گردش خون را تحریک می‌کنند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شوند.

5-بیشتر بخوابید

همزمان با طولانی شدن شب‌ها، شما نیز الگوی خواب خود را تنظیم کنید. احتمالا متوجه شده‌اید که در این زمان از سال بیشتر از همیشه دوست دارید در رختخواب خود باقی بمانید. علت اصلی این موضوع، کمبود نور طبیعی در زمستان است. این کمبود نور طبیعی در واقع می‌تواند در برخی از روند‌های طبیعی بدن مثل ریتم خواب، اختلال ایجاد کند.

با کمتر قرار گرفتن در معرض نور خوشید، میزان کورتیزول نیز در خون کاهش می‌یابد. کورتیزول هورمونی است که صبح‌ها با طلوع خورشید ما را از خواب بیدار می‌کند. به همین دلیل است که در زمستان با شنیدن زنگ هشدار خود، اغلب با احساس کسالت از خواب بیدار می‌شویم.

ملاتونین هورمون دیگری است که خواب را تنظیم می‌کند و تولید آن هنگام ناپدید شدن نور طبیعی شروع می‌شود. در تابستان، که آفتاب دیرتر غروب می‌کند، ملاتونین  نیز در بدن ما دیرتر ترشح می‌شود، بنابراین به احتمال زیاد ما هم دیرتر به تخت خواب می‌رویم.

از آنجایی که در زمستان زودتر هوا تاریک می‌شود و عمدتاً در طول روز نور کمتری وجود دارد، احساس خستگی و رخوت ما هم بیشتر خواهد بود.

طب سنتی پیشنهاد می‌کند که در پاییز و زمستان از ساعاتی که نور طبیعی خورشید وجود دارد نهایت استفاده را ببرید و شب‌ها زودتر به تخت‌خواب بروید. بهتر است برخلاف 8 ساعت توصیه شده در تابستان و بهار، در پاییز و زمستان ساعات خواب خود را به 9 تا 10 ساعت افزایش دهید تا سالم ماندن در زمستان را تجربه کنید و از بیماری‌های ناشی از سرما دور باشید.

6-چربی‌های سالم بیشتری بخورید

سرمای زمستان می‌تواند باعث خشکی زیاد پوست شما شود. بخاری‌ها، باد، هوای سرد، همگی از عوامل اصلی این مشکل هستند. مصرف چربی‌ها و روغن‌های سالم، با تامین رطوبت، پوست شما را هیدراته و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد.

در ادامه چند چربی سالم که می‌توانید آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، آورده شده است:

  • آووکادو
  • روغن زیتون فرابِکر
  • روغن بذر کتان
  • روغن نارگیل
  • آجیل و دانه‌های خام
  • ارده
  • ماهی‌های روغنی مانند ماهی خال‌مخالی، ساردین و قزل‌آلا
  • چربی حاصل از محصولات حیوانی از جمله کره و روغن حیوانی

مهم است که تفاوت بین چربی‌های «خوب» و «بد» را درک کنید و به یاد داشته باشید که همه این عوامل زمانی منجر به سالم ماندن در زمستان می‌شوند که در حد اعتدال مصرف شوند.

سالم ماندن در زمستان
مصرف درست و به اندازه چربی های مفید، موجب حفظ لطافت پوست می‌شود.

7-آب کافی بنوشید

زمانی‌که با لب‌های ترک خورده یا دهان خشک از خواب بیدار می‌شویم، احتمالا دچار کم آبی شده‌ایم. اما دیدن تأثیر کم‌آبی که زمستان می‌تواند بر سطح درونی بدن شما داشته باشد، کار سخت‌تری است.

آب و هوای سردتر به این معنی است که ممکن است به اندازه تابستان نیاز به نوشیدن آب نداشته باشید، با این حال، هنوز هم هیدراته ماندن به همان اندازه اهمیت دارد. قسمت عمده بدن ما از آب تشکیل شده، بنابراین اطمینان از دریافت مقادیر کافی آب برای داشتن حال خوب و حفظ انرژی بسیار ضروری است.

آب، مواد مغذی را به سراسر بدن منتقل می‌کند، به هضم غذا کمک می‌کند، دمای بدن را تنظیم می‌کند، به سم زدایی بدن کمک می‌کند، از مفاصل ما محافظت می‌کند، حرکات سالم روده را تقویت می‌کند، تمرکز ذهنی را بهبود می‌بخشد و خستگی را از بین می‌برد.

در طول زمستان سعی کنید قبل از صبحانه یک لیوان آب گرم با چند قطره آب لیمو یا سرکه سیب بنوشید و در طول روز چای و مقدار زیادی آب بنوشید.

مراقب باشید که رعایت این نکات در صورتی موجب سالم ماندن در زمستان می‌شوند که طبق نظر پزشک طب سنتی انجام شوند. در این صورت بیشترین تأثیر را بر سلامت شما خواهند داشت.

سالم ماندن در زمستان
در طول زمستان سعی کنید قبل از صبحانه یک لیوان آب گرم بنوشید و در طول روز مراقب میزان آب دریافتی بدن خود باشید.

8-مدیتیشن کنید

در طول زمستان اغلب هنگامی‌که هوا تاریک است به سر کار می‌رویم و در زمان تاریک بودن هوا هم به خانه بازمی‌گردیم. همچنین اکثر اوقات آب و هوا مرطوب و سرد است و با فراغ بال کمتری می‌توانیم خارج از خانه باشیم. بنابراین دور از انتظار نیست که کمی احساس رخوت داشته باشیم. اگر کودکی دارید و هوای بیرون مناسب نیست، باید انرژی زیادی را در فضای خانه صرف کنید. در زمستان بسیاری از ما «افسردگی زمستانی» را تجربه می‌کنیم.

همانطور که بدن ما و فعالیت‌های آن به طور طبیعی کند می‌شود، بهتر است از طریق مدیتیشن سرعت ذهن را نیز کاهش داده و به آن استراحت دهیم. برای جلوگیری از هدررفت انرژی ذهن، می‌توانیم ساعاتی از هفته را به یوگا یا ماساژ اختصاص دهیم.

سالم ماندن در زمستان
در زمستان بدن خود را به آرامش این فصل عادت دهید تا عملکرد طبیعی خود را حفظ کند.

9-می‌توانید طب سوزنی را امتحان کنید

یکی از راه‌های سالم ماندن در زمستان طب سوزنی است که به طور طبیعی می‌تواند تعادل وضعیت بدنی شما را بازیابی کند و سطح انرژی شما را افزایش دهد.

یکی از پزشکان طب خانواده در سیستم بهداشت و درمان دانشگاه لویولا می‌گوید: «طب سنتی چینی به ما می‌آموزد که برای حفظ سلامت خود هماهنگ با فصول زندگی کنیم. ایجاد تغییراتی خاص در رژیم غذایی، الگوی خواب و سبک زندگی، ما را با طبیعت هماهنگ‌تر و برای مقابله با دمای پایین زمستان آماده‌تر می‌کند.»

سالم ماندن در زمستان
یکی از راه های سالم ماندن در زمستان مراجعه به متخصص طب سنتی و انجام طب سوزنی است.

با توجه به اینکه اکنون در فصل سرد سال هستیم و بدن‌هایمان نیاز به مراقبت و نگه‌‎داری دارد، می‌توانید داروها و محصولات گیاهی و مورد نیاز خود را از داروخانه اینترنتی بانوکا تهیه کنید و در هر جای ایران که هستید درب منزل تحویل بگیرید. همچنین کارشناسان بانوکا آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه داروهای گیاهی و محصولات ارگانیک هستند.

منبع: bepure.co و newswise.com ؛

/5
440,000
418,000
تومان
/5
300,000
285,000
تومان
/5
115,000
109,000
تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *