درمان‌ های خانگی چه فواید یا عوارضی دارند؟

آیا تا به حال یک یا چند درمان خانگی را امتحان کرده‌اید؟ آیا با کارکرد آن‌ها آشنایی دارید؟ در این مقاله چند مورد از این درمان‌ها را توضیح داده‌ایم تا بتوانید با کمترین عوارض و طبیعی‌ترین مواد درمان مورد نظر خود را بیابید.

1-مراقب باشید

در وهله اول باید بدانید که مصرف برخی از داروهای گیاهی یا استفاده از بعضی درمان های خانگی می‌توانند با سایر مواد گیاهی یا داروها واکنش بدهند. قبل از استفاده از هریک از این داروها و روش‌ها حتماً با متخصص مشورت کنید.

2-نعناع تند

نعناع صدها سال است که به عنوان یک داروی سلامتی استفاده می‌شود. روغن نعناع به بهبود سندرم روده تحریک پذیر (یک بیماری طولانی مدت که  باعث گرفتگی عضلات، نفخ، گاز، اسهال و یبوست می‌شود) کمک می‌کند. همچنین برای کاهش سردرد مفید است. برگ نعناع برای تخفیف علائم سینوزیت و رینیت آلرژیک و سایر التهابات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3-عسل

این شیرین کننده طبیعی  به اندازه داروهای بدون نیاز به نسخه برای سرفه موثر است. عسل به ویژه برای کودکانی مفید است که سن آنها برای مصرف داروهای مربوط به سرفه کافی نیست، البته آن را به نوزاد یا کودک نوپا کمتر از 1 سال ندهید. مصرف عسل در برخی افراد، آلرژی ایجاد می‌کند پس در این مورد احتیاط کنید.

4-زردچوبه

گفته می‌شود که این ادویه می‌تواند به انواع بیماری‌های التهابی مثل آرتریت و آرتروز مفصل و حتی کبد چرب کمک می‌کند. برخی تحقیقات اولیه نیز این موضوع را اثبات کرده‌اند. ادعاهای دیگر، مانند بهبود زخم و کمک به ترمی بثورات پوستی پس ازآفتاب سوختگی وجود دارد. در مصرف زردچوبه به عنوان درمان خانگی زیاده روی نکنید، چون می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

5-زنجبیل

هزاران سال است که در پزشکی آسیایی برای درمان معده درد و اسهال استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل برای تهوع و استفراغ نیز موثر است.

شواهدی مبنی بر مصرف زنجبیل به عنوان درمان خانگی برای کاهش دردهای قاعدگی وجود دارد، اما لزوماً برای همه مناسب نیست. برخی افراد با مصرف آن دچار ناراحتی معده، سوزش سردل، اسهال و نفخ می‌شوند. زنجبیل بر عملکرد برخی داروها تأثیر می‌گذارد. برای استفاده دارویی از زنجبیل ابندا با پزشک خود صحبت کنید و با احتیاط از آن استفاده کنید.

6-چای سبز

این نوشیدنی آرامش بخش کاری بیش از بیدار نگه داشتن شما را انجام می‌دهد. چای سبز منبع عالی از آنتی اکسیدان‌های قوی است که از سلول‌های شما در برابر آسیب محافظت می‌کند و بدن شما را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند. مصرف چای سبز به عنوان درمان خانگی، احتمال ابتلا به بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان‌ها مانند پوست، سینه، ریه و روده بزرگ را کاهش دهد.

7-سیر

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که سیر بیشتری مصرف می‌کنند به میزان کمتری به انواع خاصی از سرطان مبتلا می‌شوند. سیر همچنین سطح کلسترول خون و فشار خون را کاهش می‌دهد.

 

درمان خانگی
مصرف سیر باعث جلوگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های فصلی می‌شود.

8-سوپ مرغ

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید توصیه مادربزرگ‎‌ها برای مصرف سوپ در زمان سرماخوردگی واقعاً مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهد که سوپ مرغ برای کاهش علائم سرما خوردگی و رفع عوارض آن در زمان کوتاه‌تر مفید است. سوپ مرغ التهابات را کاهش داده و آبریزش بینی را از بین می‌برد.

9-شستشوی بینی

برای انجام این نوع درمان خانگی سینوزیت و  آلرژِی، باید مخلوط آب گرم و نمک را در چیزی که شبیه قوری کوچک است بریزید. سپس آن را از یک سوراخ بینی وارد کرده و بگذارید از سوراخ دیگر تخلیه کنید. در ابتدا باید کمی تمرین کنید، اما زمانی که موفق به انجام آن شوید، می‌تواند علائم التهابات و عفونت های سینوسی را کاهش دهد به شما کمک کند تا سریعتر از شر سرما خوردگی خلاص شوید. لازم است که از آب جوشیده و خنک شده استفاده کنید و ظرف آن را تمیز نگه‌دارید. استفاده از سرم‌های شستشو هم بسیار مفید است.

10-دارچین

ممکن است شما هم شنیده باشید که دارچین می‌تواند به کنترل قند خون برای افرادی که پیش دیابت یا دیابت دارند کمک کند. اما هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این دارو برای هر شرایط پزشکی مفید است، وجود ندارد. اگر قصد دارید آن را به عنوان درمان خانگی مصرف کنید، مراقب باشید که عصاره دارچین در مقادیر زیاد می‌تواند برای کبد شما مضر باشد.

درمان خانگی
درمان خانگی با دارچین باید با مشورت متخصص طب سنتی صورت گیرد.

11-حمام داغ

برای تسکین انواع مشکلات عضلانی، استخوان‌ها و تاندون‌ها (بافت‌هایی که ماهیچه‌ها را به استخوان‌های شما متصل می‌کنند) مانند آرتروز، کمردرد و درد مفاصل، مفید است.  آب گرم  به جریان خون در مناطقی که به آن نیاز دارند کمک می‌کند، بنابراین در حالی که در حمام هستید به آرامی عضلات را کشش و نرمش دهید. اما آب را خیلی گرم نکنید، به خصوص اگر بیماری پوستی دارید.

12-بسته یخ

در 48 ساعت اول پس از آسیب جسمی، می‌توانید از از یک کیسه پلاستیکی یا حوله مرطوب با یخ استفاده کنید تا به کاهش درد و تورم کمک کنید. هرگز بیش از 20 دقیقه از یخ استفاده نکنید و اگر پوستتان قرمز شد آن را بردارید. یخ یک درمان خانگی مؤثر، کم هزینه و در دسترس برای مشکلات التهابی و جراحت هاست.

13-وازلین

وازلین کاربردهای درمانی زیادی دارد مثلاً به پوست شما برای حفظ رطوبت خود کمک می‌کند و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند. برای مثال در هنگام دویدن در قسمت داخلی ران شما لایه‌ای محافظ ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند به محافظت از پوست کودک شما در برابر بثورات پوشک کمک کند.

درمان خانگی
وازلین به حفظ رطویت و لطافت پوست بدن کمک می‌کند.

14-شمع گوش

روش انجام درمان شمع گوش به این صورت است که شما انتهای روشن نشده یک شمع روشن و توخالی را در گوش خود قرار می‌دهید و با این کار موم داخل گوش را بیرون می‌کشید. پیش از انجام این روش با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید و هرگز بدون آگاهی و آموزش‌های لازم آن را در خانه انجام ندهید، چون ممکن است موم گوش را به داخل برانید و موجب آسیب به پرده گوش شوید، احتمال سوختگی هم با این روش وجود دارد.

منبع: webmd.com ؛

/5
440,000
418,000
تومان
/5
300,000
285,000
تومان
/5
115,000
109,000
تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *