درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار چقدر نتیجه مید‎هد؟

درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار امکان پذیر است؟ تیروئید کم‌کار چیست؟ کم‌کاری تیروئید (هیپوتیروئیدی) زمانی است که تیروئید شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی‌کند. دلایل زیادی برای کم‌کار شدن غدۀ تیروئید وجود دارد. علت اصلی بروز کم‌کاری تیروئید در آمریکا یک بیماری خودایمنی به نام تیروئیدیت‌ هاشیموتو است.

درمان‌های گیاهی موضوعات پرطرفداری هستند، اما آیا این روش‌ها واقعا موثر و بی‌خطر هستند؟ در این مقاله در مورد اینکه چرا بیشتر روش‌های درمانی گیاهی آن‌طور که به نظر می‌رسند اثربخش نیستند، صحبت خواهد شد. حتی اگر برخی از این روش‌های درمانی به برخی علائم کمک کنند یا کیفیت زندگی را در حین درمان تیروئید بهبود ببخشند، هیچ راه‌حلی نمی‌تواند جایگزین نیاز به جایگزینیِ هورمون تیروئید یا مراقبت‌های پزشکی مداوم شود.

روش‌های درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار

کم‌کاری تیروئید 5 تا 10 درصد از جمعیت انسانی را تحت‌ تاثیر قرار داده است. تقریبا نیمی ‌از افراد مبتلا به اختلالات کم‌کاری تیروئید ممکن است تشخیص داده نشوند یا از وضعیت خود اطلاع نداشته باشند.

حتی در میان افرادی که از مشکلات تیروئیدی خود آگاه هستند نیز همیشه درک درستی از نحوۀ عملکرد غدۀ تیروئید و اینکه کم‌کاری تیروئید چه تاثیری می‌تواند بر سلامتی آن‌ها داشته باشد، وجود ندارد. اینترنت می‌تواند منبع خوبی برای کسب اطلاعات باشد، اما وقتی صحبت از روش‌های درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار می‌شود، اطلاعات نادرست یا گمراه‌ کننده زیادی به اشتراک گذاشته شده است.

یک مطالعه نشان داده است که تقریبا نیمی‌ از افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی معتقد بودند که جایگزین درمان‌های دارویی شیمیایی با دیگر انواع داروها می‌تواند به طور موثر در درمان کم‌کاری تیروئید موثر واقع شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که تنها یک سوم بیماران داروهای تیروئیدی خود را به درستی مصرف می‌کردند و 10 درصد معتقد بودند که کم‌کاری تیروئید می‌تواند به شریک زندگی آن‌ها نیز منتقل شود. مشکلات تیروئیدی ناشی از عدم تعادل هورمونی هستند و می‌توانند بر اثر ژنتیک، عوارض جانبی داروها، سایر مشکلات خودایمنی و بسیاری از منابع دیگر ایجاد شوند، اما بیماری تیروئید به هیچ‌وجه مسری نیست و هیچ‌گاه نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

در حالی که بسیاری از روش‌های درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار در ظاهر کارآمد به نظر می‌رسند، اما شواهد علمی ‌از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. هیچ روش‌ درمان گیاهی برای جایگزینیِ هورمون‌های تیروئیدی وجود ندارد.

برخی از روش‌های درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار ممکن است علائم خاصی را برطرف کنند یا ممکن است سلامت عمومی فرد ‌را بهبود ببخشند، اما هیچ روش درمانی گیاهی را نمی‌توان جایگزین داروی تجویزی برای جایگزینیِ هورمون تیروئیدی کرد. اگر به دنبال روش‌های درمانی طبیعی برای بهبود سلامت تیروئید خود باشید، با پزشک خود در مورد اینکه کدام روش‌ها بی‌خطر هستند و چه چیزی ممکن است به سلامت شما کمک کند، مشورت کنید.

مشکلات تیروئیدی درمان نشده می‌توانند عواقب طولانی‌ مدت جدی مانند بیماری قلبی، مشکلات عصبی و اختلالات خلقی به همراه داشته باشد. مدیریت نادرست مشکلات تیروئیدی، مانند مصرف بیش‌ از حد داروهای تیروئیدی در دراز مدت، می‌تواند منجر به پوکی استخوان یا مشکلات ریتم قلبی شود.

درمان گیاهی تیروئید کم‌کار
مشکلات تیروئیدی درمان نشده می‌توانند عواقب طولانی‌ مدت جدی مانند بیماری قلبی، مشکلات عصبی و اختلالات خلقی به همراه داشته باشد.

سلنیوم و درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب است که برای سلامتی ضروری است. میزان مصرف توصیه‌شدۀ روزانه (RDA) این مکمل برای بزرگسالان، 55 میکروگرم است. اکثر بزرگسالان سلنیوم کافی را از منابع غذایی دریافت می‌کنند و کمبود آن امر شایعی نیست.

سلنیوم بیش از هر جای دیگری در بدن، در غده تیروئید متمرکز است. این عنصر برای ساخت هورمون‌های تیروئیدی و تنظیم متابولیسم ضروری است. مطالعاتی که مصرف مکمل‌های سلنیوم در افراد مبتلا به اختلالات تیروئید را مورد بررسی قرار داده‌اند، به نتایج متناقضی دست پیدا کرده‌اند؛ برخی از افراد شاهد پیشرفت‌هایی در کیفیت زندگی بوده‌اند و در برخی دیگر افزایش سطح سلنیوم بدون تغییر در عملکرد غدۀ تیروئید دیده شده است.

حداکثر مقدار مجاز سلنیومِ قابل‌‌ تحمل در بدن، یا به عبارتی حداکثر میزان سلنیومی که می‌توان بدون ایجاد مسمومیت مصرف کرد، 400 میکروگرم است. بسیاری از مکمل‌های سلنیوم با هدف تامین سلامت تیروئیدی سطح بیشتری از سلنیوم دارند. فرض کنید شخصی در کنار مصرف مولتی‌ویتامین، یک رژیم‌غذایی سرشار از سلنیوم نیز داشته باشد. در این صورت، ممکن است این فرد به مسمومیت سلنیوم دچار شود. مسمومیت سلنیوم نیز می‌تواند باعث ایجاد برخی علائم مشابه با مشکلات تیروئیدی مانند خستگی، مشکلات عصبی، مشکلات گوارشی و غیره شود. سمیت شدید سلنیوم می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیاندازد.

اگر نگران این هستید که به اندازه کافی سلنیوم نمی‌خورید، در مورد مصرف مکمل سلنیوم با یک پزشک طب سنتی مشورت کنید.

رژیم غذایی بدون قند و درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار

مصرف بی‌رویۀ قند و شکر یا غذاهای فرآوری شده می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد. اگر در بیماری‌های تیروئیدی یا سایر بیماری‌ها سابقه دارید، کاهش مصرف قند و شکر و خوردن بیشتر سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل می‌تواند به سلامتی شما را بهبود ببخشد. با این حال، رژیم غذایی بدون قند درمانی برای کم‌کاری تیروئید نیست و لزوما نیاز شما به داروهای تیروئید را کاهش نمی‌دهد.

یک رژیم غذایی متعادل ممکن است برخی از علائم کم‌کاری تیروئید مانند دشواری در کاهش وزن، داشتن انرژی کم یا یبوست را برطرف کند. کاهش قند و افزایش فیبر برای همۀ افراد ضروری است، نه فقط کسانی که به اختلالات تیروئیدی مبتلا هستند.

درمان گیاهی تیروئید کم‌کار
اهش قند و افزایش فیبر برای همۀ افراد ضروری است، نه فقط کسانی که به اختلالات تیروئیدی مبتلا هستند.

اسانس‌های روغنی و درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار

رایحه درمانی یا ماساژ با استفاده از اسانس‌های روغنی می‌تواند فواید زیادی داشته باشد؛ از جمله بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس و اضطراب. هیچ مدرک علمی ‌مبنی بر موثر بودن این روش درمانی طبیعی در درمان، پیشگیری از کم‌کاری تیروئید یا بهبود عملکرد تیروئید وجود ندارد. اسانس‌های روغنی نیز باید فقط به صورت موضعی و به همراه یک روغن حامل برای ماساژ، یا استنشاق برای رایحه درمانی استفاده شوند. این اسانس‌های روغنی برای مصرف خوراکی در نظر گرفته نشده‌اند و می‌توانند منجر به تحریک مری یا معده یا مشکلات دیگر شوند.

ویتامین B و درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار

خانوادۀ ویتامین‌های B کمپلکس از مواد مغذی محلول در آب هستند که بدن به آن‌ها نیاز دارد. این بدان معنی است که بدن نمی‌تواند مقادیر زیادی از آن‌ها را در خود ذخیره کند. شما باید ویتامین‌های B را به طور منظم از رژیم غذایی خود دریافت کنید. برخی از افراد، به ویژه آنهایی که از رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می‌کنند، ممکن است نتوانند تنها با منابع غذایی ویتامین B12 کافی را دریافت کنند. B12 بیشتر در گوشت‌ها و سایر غذاهایی که از منابع حیوانی تهیه می‌شوند یافت می‌شود.

ویتامین‌های B برای سلامت عمومی فرد اهمیت دارند. سطوح پایین برخی از ویتامین‌های B در دراز مدت می‌تواند مشکلات جدی در سلامتی فرد ایجاد کند، مانند:

  • مشکلات سیستم عصبی
  • اختلالات عصبی
  • کم خونی
  • خستگی
  • پوکی استخوان
  • بیماری قلب و عروقی
  • اختلالات خلقی
  • متابولیسم انرژی

افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید خودایمنی در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری‌های خودایمنی از جمله بیماری سلیاک، کم خونی بدخیم (کم خونی پرنیشیوز) و گاستریت (التهاب معده) هستند. هر یک از این وضعیت‌ها نیز می‌تواند نحوۀ جذب و استفاده بدن از ویتامین‌های B را بدتر کند.

سطوح پایین ویتامین B12 و سایر مواد مغذی B کمپلکس می‌تواند خستگی را در فرد تشدید کند که این یکی از علائم اولیۀ کم‌کاری تیروئید است.

افرادی که رژیم‌های گیاهخواری یا وگان را دنبال نمی‌کنند، معمولا هر روز به اندازه کافی ویتامین B مصرف می‌کنند. بسیاری از غذاها مانند غلات و نان نیز با برخی ویتامین‌های B غنی شده‌اند. با این حال، اگر به مشکلات یا اختلالات گوارشی مبتلا هستید که توانایی بدن شما برای جذب ویتامین‌های گروه B را کاهش می‌دهد، ممکن است مقدار این ویتامین در بدن شما کمتر از حد طبیعی باشد.

یک پزشک متخصص طب سنتی می‌تواند با تجویز یک آزمایش‌ سادۀ خون، سطوح ویتامین B و همچنین سایر نشانگرهای زیستی که نشان‌دهندۀ کمبود ویتامین B در بدن شما هستند را مورد بررسی قرار دهد.

از آنجایی که سازمان غذا و دارو نظارت سرسختانه‌ای بر ایمنی مکمل‌های غذایی ندارد، شما باید قبل از مصرف ویتامین‌های B با پزشک خود مشورت کنید. مولتی‌ویتامین‌ها اغلب شامل برخی یا همۀ ویتامین‌های B هستند. بیوتین، یک ماده مغذی که ارتباط نزدیکی با مواد مغذی کمپلکس B دارد، می‌تواند در برخی آزمایش‌های آزمایشگاهی از جمله آزمایش‌های هورمون تیروئید تداخل ایجاد کند.

درمان گیاهی تیروئید کم‌کار
به طور کلی، سطوح پایین ویتامین B12 و سایر مواد مغذی B کمپلکس می‌تواند خستگی را در فرد تشدید کند که این یکی از علائم اولیۀ کم‌کاری تیروئید است.

رژیم غذایی بدون گلوتن و درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار

رژیم غذایی بدون گلوتن در اینترنت یک روش درمانی محبوب برای درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار است، اما تحقیقات تغذیه‌ای هیچ مدرکی مبنی بر اینکه گلوتن باعث ایجاد مشکلاتی در افراد مبتلا به بیماری‌های تیروئیدی می‌شود، نیافته است. البته به جز در مواردی که فرد مشکلات سلامتی دیگری داشته باشد. افرادی که به بیماری‌های تیروئیدی خودایمنی مبتلا هستند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری سلیاک (حساسیت به پروتئینِ گلوتن) هستند، بنابراین برای بیمارانی که به هر دوی این بیماری‌ها مبتلا هستند، داشتن یک رژیم غذایی بدون گلوتن ضرورت دارد.

برای افرادی که نیازی به یک رژیم غذایی بدون گلوتن ندارند، هزینه‌های مواد غذایی به میزان قابل توجهی بیشتر خواهد بود و فاقد گلوتن بودن یک غذا نیز به معنای سالم بودن آن نیست. بسیاری از غذاهای بسته‌بندی شدۀ بدون گلوتن، دارای قند بالا و فیبر کم هستند. در نتیجه این نوع رژیم غذایی از نظر ارزش غذایی دچار کمبودهایی است.

بهتر است بر روی یک رژیم غذایی متعادل تمرکز کنید که شامل مصرف مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و اسیدهای چرب امگا 3 باشد.

آیا مکمل‌ها، کم‌کاری تیروئید را درمان می‌کنند؟

در هیچ مدرک علمی ثابت نشده است که مکمل‌های غذایی می‌توانند کم‌کاری تیروئید را به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای جایگزینیِ هورمون درمانیِ پزشکی درمان کنند. محصولات زیادی وجود دارند که به عنوان مکمل برای بهبود سلامت تیروئید فروخته می‌شوند، اما این موارد توسط سازمان غذا و دارو یا انجمن پزشکان بررسی نشده‌اند. برخی از این محصولات ممکن است دارای ید یا سایر ترکیبات گیاهی باشند که اثربخشی آن‌ها در بهبود سلامت تیروئید نیز به اثبات نرسیده است.

مکمل‌های غذایی همچنین می‌توانند با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند و اثربخشی آن‌ها را کاهش یا نحوۀ پاسخ بدن شما به دوز مصرفی را تغییر دهند. همیشه در رابطه با تداخلات احتمالی مکمل‌ها با داروهای مصرفی خود، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

درمان گیاهی تیروئید کم‌کار
همیشه در رابطه با تداخلات احتمالی مکمل‌ها با داروهای مصرفی خود، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

فیزیوتراپی و درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار

برخی از بیماران تمایل دارند روش‌های درمانی غیردارویی را امتحان کنند. یوگا و مدیتیشن به عنوان روش‌هایی که می‌توانند برای شرایط تیروئیدی مفید واقع شوند، همیشه مورد بحث قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه این روش‌ها می‌توانند با اثربخشی بر سلامتی و کیفیت زندگی در تامین برخی از جنبه‌های سلامت تیروئید موثر باشند، اما این روش‌ها را نمی‌توان روش‌هایی جایگزین برای روش درمانی جایگزینیِ هورمون تیروئید دانست.

سایر روش‌های درمانی 

روش اصلی درمان کم‌کاری تیروئید، روش درمان جایگزینیِ هورمون تیروئید با لووتیروکسین است. این دارو به عنوان یک داروی ژنریک یا با نام‌های تجاری Levoxyl، Synthroid، Tirosint و Unithroid موجود است.

حدود 10 تا 15 درصد از بیماران گزارش می‌دهند که تنها با روش درمانی جایگزینیِ هورمون تیروئید با لووتیروکسین احساس خوبی ندارند و 15 درصد از آنها نیز تنها با استفاده از این روش به سطح طبیعی T3 (تری یدوتیرونین) نمی‌رسند. لووتیروکسین نسخۀ مصنوعی هورمون T4 (تیروکسین) است که تیروئید و بافت‌های بدن در صورت نیاز آن را به شکل فعال T3 تبدیل می‌شوند. پزشکان ممکن است برای این دسته از بیماران نسخۀ دارویی T3 را نیز تجویز کنند، اگرچه این کار فقط برای بیمارانی انجام می‌شود که تنها با T4 جواب نمی‌گیرند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کم‌کاری تیروئید در شما تشخیص داده شده است اما با دوز فعلی لووتیروکسین احساس خوبی ندارید، یا اگر چندین ماه از آخرین آزمایش خون شما گذشته است، برای معاینه و برخی کارهای آزمایشگاهی به‌روزشده با یک پزشک مشورت کنید. شاید لازم باشد دوز مصرفی خود را تغییر دهید، یا ممکن است برخی از عوامل بهداشتی اضافی را داشته باشید که باید مورد توجه قرار گیرند.

درمان گیاهی تیروئید کم‌کار
اگر کم‌کاری تیروئید در شما تشخیص داده شده است، یا اگر چندین ماه از آخرین آزمایش خون شما گذشته است، برای معاینه و برخی کارهای آزمایشگاهی به‌روزشده با یک پزشک مشورت کنید.

سوالات متداول در رابطه با درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار

بهترین روش درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار چیست؟

هیچ روش درمانی گیاهی برای درمان ایمن یا موثر کم‌کاری تیروئید به ثبت نرسیده است. برخی از داروهای گیاهی ممکن است نحوۀ عملکرد درمان دارویی جایگزینیِ هورمون تیروئید را تغییر دهند و در واقع می‌توانند علائم این بیماری را بیش‌ از حد تحریک کنند.

چگونه علائم کم‌کاری تیروئید را با روش‌های درمانی طبیعی متوقف کنید؟

رژیم غذایی متعادل، خواب با کیفیت خوب و فعالیت بدنی منظم همگی برای سلامت عمومی اهمیت دارند و این عملکرد بهینه تیروئید را نیز شامل می‌شود. کم‌کاری تیروئید را نمی‌توان تنها با تغییر سبک زندگی درمان کرد، زیرا این بیماری در پاسخ به عوامل بسیاری ایجاد می‌شود که می‌تواند بر اثر ژنتیک، تغییرات هورمونی، مشکلات سیستم ایمنی و غیره ایجاد شده باشد.

آیا می‌توان کم‌کاری تیروئید را درمان کنید؟

کم‌کاری تیروئید را می‌توان با داروهای جایگزین هورمونی با موفقیت درمان کرد. با وجود اینکه کم‌کاری تیروئید را همیشه نمی‌تواند به طور دائم درمان کرد، می‌توان با مصرف دوز مناسب دارو، تمام علائم اختلال عملکرد تیروئیدی را از بین برد.

درمان گیاهی تیروئید کم‌کار
کم‌کاری تیروئید را همیشه نمی‌تواند به طور دائم درمان کرد، می‌توان با مصرف دوز مناسب دارو، تمام علائم اختلال عملکرد تیروئیدی را از بین برد.

چه ویتامینی برای درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار مفید است؟

ویتامین‌های B برای سلامت و انرژی کلی بدن اهمیت دارند و سایر مواد مغذی مانند روی و سلنیوم نیز برای واکنش‌های هورمون‌های تیروئید ضروری هستند. اما ویتامین‌ها به تنهایی نمی‌توانند از کم‌کاری تیروئید پیشگیری یا آن را درمان کنند.

کلینیک طب سنتی دکتر سریتا ارائه انواع درمان‌های گیاهی را برای بیماران و سلامتی‌جویان محترم فراهم کرده است. شما می‌توانید برای درمان گیاهی تیروئید کم‌ کار و یا سایر درمان‌های طب سنتی توسط پزشکان و متخصصان این مرکز ویزیت شوید.

منبع: khealth.com ؛

/5
440,000
418,000
تومان
/5
300,000
285,000
تومان
/5
115,000
109,000
تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *